Dieettips

6 Dieettips die iedereen toe kan passen

Wil je afvallen? Weer lekker op gewicht komen? Veel mannen en vrouwen dromen van een ander uiterlijk dan wat ze nu hebben. Ze willen graag gezien worden en vinden het prettig om daarbij strak in hun vel te zitten. In dit artikel delen we dan ook 6 dieettips die iedereen toe zou moeten kunnen passen. De tips helpen je niet alleen om af te vallen en een dieet tot een goed einde te brengen, maar zullen ook een bijdrage leveren aan de kwaliteit van je leven en het gelukkige gevoel dat je ervaart.

 

Eet gezond, voel je fit

Wie gezond eet doet meer dan alleen op een goede manier voor zijn of haar lichaam zorgen. Ook geestelijk heeft gezonde voeding veel voordelen te bieden. Zo is bewezen dat mensen die goed gezond eten, een stralendere huid hebben en meer stralen. Ze voelen zich gelukkig en stralen dat uit. Gezonde voeding kenmerkt zich door veel groenten en fruit, noten en zaden, vlees en vis. Gebruik bij voorkeur zo min mogelijk sausjes en andere dikmakers bij je voeding. Daarmee voorkom je dat je te dik wordt.

 

Beweeg

Het is geen groot geheim dan beweging de sleutel is tot het succes bij afvallen en verliezen van overgewicht. Beweging is niet alleen belangrijk omdat het de ideale manier is van vet verbranden. Beweging geeft je ook rust in je hoofd, een goed gevoel en maakt je hoofd als het ware even helemaal leeg. Voel je dus niet bezwaard om zoveel mogelijk te gaan bewegen. Zoek een sport op of een hobby waarbij je veel moet bewegen.

 

Ga op dansen

Een voorbeeld van sporten die je kan beoefenen – maar waar je waarschijnlijk nog niet aan had gedacht – is dansen. Dansen is zeer intensief en stelt je in staat om alle spieren en onderdelen in je lijf optimaal te benutten. Dit kost je lichaam heel veel energie en dat zal zich gaan uiten in het verbranden van gewicht. Je wordt dus zeker dunner door te gaan bewegen.

 

Water is een goede verbrander

Hoewel water am sich weinig uit zal maken, kun je water prima gebruiken tijdens het afvallen. Water voedt niet, maar vult wel. Zeker als je trek begint te krijgen, kun je prima wat water drinken tegen een hongerig gevoel. Na een halve liter water kun je ook best toegeven aan je hongergevoel, want je zal merken dat je door al dat water in je buik toch een stuk minder gaat eten en drinken. Je kan dus water goed gebruiken om op een indirecte manier veel gewicht te verliezen.

 

Doe buikspieroefeningen

Iedereen kan buikspieroefeningen doen. Of je nu jong bent of oud, veel beweegt of weinig. Het is voor iedereen mogelijk om enkele instructies op te volgen en op de grond wat buikspieroefeningen te doen. Het doel is niet eens om een sixpack te krijgen, maar wel om beweging te veroorzaken in je spieren. Zo kunnen die verder groeien en je zal merken dat de vetmassa om je spieren heen ook behoorlijk verdwijnt en wordt omgezet in een heel andere soort energie.

 

Beloon jezelf

Elke verloren kilo mag best een feestje zijn. Een beloning voor al dat harde werken aan je gewicht is dan ook zeker op zijn plaats. Beloon jezelf echter niet met snoep. Kies liever voor iets waar je wat aan hebt en wat je leuk vindt. Stimuleer een hobby die je beoefent of koop een kledingstuk dat je nu past. Kortom: beloon jezelf voor je werk.

10 kilo afvallen

Hoe snel kun je 10 kilo afvallen?

Wil jij graag gewicht verliezen? Heb je jezelf tot doel gesteld om 10 kilo af te vallen? Je bent lang niet de enige die zich dit doel gesteld heeft. Onderzoek heeft aangetoond dat ruim de helft van alle Nederlanders te maken heeft met overgewicht, waarvan een groot deel met dusdanig ernstig overgewicht dat het gevaarlijk wordt. Afvallen is soms de enige oplossing om te voorkomen dat je last krijgt van allerlei vervelende kwaaltjes en bijwerkingen.

10 kilo is een goed doel. Maar hoe snel kun je nu 10 kilo afvallen?

 

10 kilo afvallen door gezonde voeding

Wanneer we het over een dieet hebben – of over afvallen – hebben we het over een nieuwe levenswijze. Je moet het oude overboord zetten en opnieuw kijken naar hoe jij gezond en goed kunt leven. Dat begint natuurlijk met je voeding. Want door voeding kun je tegemoet komen aan de energiebehoefte in je lichaam.

 

Gezonde voeding

Gezonde voeding bestaat uit natuurlijke producten, los van toegevoegde suikers. Vlees en vis zijn bijvoorbeeld prima, zolang ze natuurlijk blijven. Ook van groenten en fruit kun je nooit teveel eten. Noten, zaden en peulvruchten zijn een prima toevoeging.

Maar helaas zijn er ook heel veel producten die je beter niet kan eten. De genoemde toegevoegde suikers maken je onnodig dik. Denk aan producten als snoep, koek en banket. Deze producten zijn niet gezond en heeft je lichaam ook niet nodig om te kunnen functioneren. Los van deze misschien wat voor de hand liggende producten,  blijken er ook veel producten te zijn waarvan mensen niet weten dat ze ongezond zijn. Denk aan brood en andere tarweproducten (zoals pasta), denk aan rijst en zelfs aan aardappels. Deze producten staan bekend als dikmakers en helpen je dus niet bij het afvallen.

Door een bezem door je voeding te halen en gezonder te gaan eten en drinken, kun je snel 10 kilo lichter worden.

 

Meer beweging

Energie moet je kwijtraken. Wanneer je meer energie aan voeding binnenkrijgt dan je qua beweging kunt verbranden, is overgewicht een logisch gevolg. Je zal dus meer moeten gaan bewegen wil je op een goede manier afvallen.

Er zijn diverse mogelijkheden.

 

Cardiotraining

Wanneer je je conditie traint, bouw je aan uithoudingsvermogen én verbrand je vet. Alle vet die je verbrandt door middel van hardlopen, spinnen, fietsen en steps is mooi meegenomen, maar beter nog is het dat je nu weer in conditie bent. Dat stelt je namelijk in staat om een tandje bij te zetten en nog meer af te vallen.

 

Krachtige sporten

Want door meer conditie kun je de meer krachtige sporten gaan beoefenen, zoals krachtraining, roeien (in de sportschool) en zwemmen. Dit zijn de echte energievreters en vetverbranders. Elke flinke sessie zal je namelijk niet alleen uitputten, maar ook je spieren aantasten in positieve zin. Er is veel energie vereist om spiermassa te herstellen en aan te maken. Wanneer je krachtig sporten toepast, is succes verzekerd en kan je nog sneller 10 kilo afvallen.

 

Hoe snel van je 10 kilo af?

De vraag hoe snel je 10 kilo kunt afvallen laat zich dus het makkelijkst beantwoorden door de vraag of je de juiste combinatie toepast? Anders eten en meer (krachtiger) bewegen stellen je in staat om in een week of 8 zo’n 10 kilo aan vet te verbranden. Doe je minder, dan duurt het langer. Door alleen anders te eten kan het zo’n half jaar tot een jaar duren voor je 10 kilo lichter bent. Maak dus voor jezelf de keuze hoe snel je het voor elkaar wil krijgen en hoever je bereid bent ervoor te gaan.

Afvallen met een diëtist

Afvallen met behulp van een diëtist

Wanneer schakel je de hulp van een diëtist in? Die vraag stellen veel mannen en vrouwen met serieus overgewicht zich.

Ze hebben vaak zelf al een en ander geprobeerd, maar dat heeft niet geholpen. De frustratie is dan voelbaar en in die frustratie bestaat de kans dat men op zoek gaat naar een diëtist.

Wanneer is afvallen met de hulp van een diëtist raadzaam?

 

Diëtiek

Een diëtist heeft diëtiek gestudeerd en weet daardoor alles over voeding en het effect van die voeding op je lichaam. Een diëtist kan dan ook als geen ander adviseren en helpen bij het afvallen.

De opleiding tot diëtist is vaak op HBO-niveau en duurt een paar jaar. Nadat je als diëtist bent afgestudeerd kun je in het ziekenhuis gaan werken of voor jezelf beginnen. Er is een belangrijk verschil tussen een diëtist en gewichtsconsulent. Gewichtsconsulent kun je worden middels een cursus van enkele maanden. Sonja Bakker is bijvoorbeeld gewichtsconsulent.

 

Hulp bij afvallen

Kun je wel wat hulp bij het afvallen gebruiken? Schroom dan niet om de professionele hulp van een diëtist in te schakelen. Die weet vaak meer dan jij en kan je dan ook prima helpen om op gewicht te komen. Doorgaans zal er eerst een gesprek plaatsvinden waarin de diëtist jouw probleem aanhoort. Samen stellen jullie dan een plan op, inclusief een voedingsschema. Dit gaat jou helpen om af te vallen.

Afhankelijk van je doelen en je streefgewicht zal je een paar keer bij je diëtist langsgaan. Deze weegt je niet alleen, maar meet ook je vetmassa en spiermassa. Op die manier wordt je gezondheid goed in de gaten gehouden.

 

Dieetschema

Een diëtist is degene die een uitgebreid dieetplan of dieetschema voor je schrijft. Daarin komt dan te staan wat je wanneer moet eten en – indien je ervoor kiest – hoeveel je gaat bewegen. Op die manier worden alle mogelijkheden ingezet om jou te helpen afvallen: beweging en voeding.

De dieetschema’s van een diëtist worden op maat gemaakt. Uiteraard zijn er standaarden, maar een goede diëtist weet voor iedereen een schema op maat te maken. Zo krijg je een heel persoonlijk dieetplan waarmee jij gaat afvallen.

Persoonlijker dan een diëtist zal je het dan ook niet snel treffen.

 

Kosten van een diëtist

De kosten van een diëtist zijn verschillend. Over het algemeen is het afhankelijk van hoe je verwezen bent. In sommige gevallen – bijvoorbeeld als je om medische redenen bent doorverwezen – kun je de kosten voor een diëtist verhalen bij de zorgverzekering.

Wanneer je op eigen initiatief naar een diëtist gaat, dien je rekening te houden met een uurtarief van tussen de € 60 en € 140. Je hebt doorgaans al gauw 10 tot 20 sessies nodig en zal dus gemiddeld € 600 tot € 2800 kwijt zijn aan een diëtist.

 

Geen geld voor een diëtist

Een diëtist is professioneel en een van de beste manieren om je gericht te doen afvallen, maar een diëtist kan ook te duur zijn.

Heb je geen geld voor een diëtist? Ga dan op zoek naar een dieet dat bij je past. De meeste dieetschema’s zijn standaard, maar met een beetje aanpassing kunnen ze prima voor jou werken.