Afvallen is meer dan gewicht verliezen

Afvallen is meer dan gewicht verliezen

Waar een jaar of tien geleden afvallen het hoofdzakelijke doel was, is dat allang niet meer zo. Mensen willen niet alleen gewicht verliezen, maar ook gezonder gaan leven en – boven alles misschien wel – lekkerder in hun vel zitten. Geluk en gewicht hebben veel met elkaar te maken. Dat wordt keer op keer weer aangetoond in studies en ook diëten zoeken het meer in die hoek.

Wat kan afvallen dan nog meer opleveren dan alleen het verliezen van kilo’s vet?

 

Afvallen zorgt voor gezonder leven

Een goede kwaliteit van leven. Dat is toch wat we uiteindelijk allemaal willen? Niemand heeft zin om zijn leven ongezond door te brengen en zichzelf van de ene naar de andere plek te slepen. We willen allemaal gezond zijn. Gezonde mensen zijn vaak slank. Andersom werkt het dus ook zo. Wanneer je slank bent, is de kans dat je gezond bent een stuk groter. Gezonde mensen hebben minder last van allerlei kwaaltjes en ziekten – waarvan we er enkele hier zullen bespreken. Het belangrijkste gevolg is dan ook dat deze mensen zich gelukkiger voelen. Ze hebben meer zelfvertrouwen en waarderen het leven hoger.

 

Een te hoge bloeddruk kun je voorkomen

Wanneer je gezond eet en drinkt kun je met een te hoge bloeddruk makkelijk afrekenen. Een te hoge bloeddruk krijg je door ongezonde voeding, waarin veel zout verwerkt is. Zout zorgt ervoor dat je hart harder moet werken en dit is ongezond. Want al dat zout richt veel schade aan. Niet voor niets lopen mensen met een te hoge bloeddruk een verhoogd risico op een hartaanval of hartinfarct. Je kunt dit voorkomen en het risico verkleinen door je bloeddruk laag te houden. Dat doe je door in de basis gezond te eten. Dus veel groenten, vlees en vis en weinig producten met koolhydraten en suikers.

 

Ook een te hoog cholesterol verlaag je zelf

Een te hoog cholesterol is het gevolg van ongezonde voeding. Veel vetten en suikers leiden voor bijna iedereen tot een te hoog cholesterol. Je kunt dat zelf veranderen door gezonder te gaan eten en drinken. Meer fruit en groenten, meer water en minder suikers en koolhydraten. Ook minder alcohol kan hierbij helpen. Je zal zien dat je met gezonde voeding al heel veel verschil kan maken en je dan niet aan de pilletjes hoeft die de dokter je voorschrijft (en die vaak nare bijwerkingen hebben). Een te hoog cholesterol is zo opgelopen, maar kun je ook eenvoudig voorkomen.

 

Suikerziekte

Tot slot is er suikerziekte. Dit is de nummer 1 ziekte onder mensen met overgewicht. Die hebben immers zoveel suikers tot zich genomen dat het niet vreemd is dat ze er suikerziekte bij krijgen. Mensen die proberen gezonder te eten, krijgen veel minder van doe toegevoegde suikers tot zich en kunnen het risico dus flink verkleinen. Daarmee zeggen we overigens niet dat je suikerziekte altijd kan voorkomen. Helaas is suikerziekte een ziekte die mensen kunnen krijgen, ook al leven ze heel erg gezond.

 

Conclusie

Je gezondheid gaat gepaard aan je gewicht. Wanneer je zorgt dat je gezond bent, zal je gewicht op peil blijven en andersom: een gezond gewicht resulteert in en gezond persoon. Neem het heft dus in eigen handen en leef zo gezond als je maar kan. Verminder de kans op een te hoge bloeddruk, een te hoog cholesterol en suikerziekte.

Cholesterolverlagend

5 producten die je cholesterol helpen verlagen

Een te hoog cholesterol en overgewicht gaan vaak samen. Een te hoog cholesterol is niet fijn. Het leidt tot allerlei kwaaltjes en risico’s die het leven er niet aangenamer op maken. Maar een te hoog cholesterol kan ook bijdragen aan een vroegtijdige dood.

In dit artikel geven we je 5 producten die je helpen om je cholesterolgehalte te verlagen.

 

Een te hoog cholesterol

Helaas heb je een te hoog cholesterol vrij eenvoudig te pakken, maar kom je er maar met moeite weer vanaf. De reden dat mensen een te hoog cholesterol hebben is vaak doordat ze ongezond eten en drinken. Hun ongezonde gewoontes gaan ze in hun lichaam terugzien door een te hoge bloeddruk en een te hoog cholesterol.

Andere welvaartsziekten, zoals obesitas en diabetes, kunnen dan een gevolg zijn. Het is dus zaak om een te hoog cholesterol zo snel mogelijk te keren.

 

Je cholesterol verlagen

De dokter kan pillen en medicijnen voorschrijven, maar het gebeurt zelden dat die zonder bijwerkingen zijn. Natuurlijk is het wel belangrijk om direct naar de dokter te gaan en zijn adviezen op te volgen als je een te hoog cholesterol hebt, maar je kunt ook heel veel zelf doen. Bijvoorbeeld je voeding aanpassen. Er zijn namelijk diverse producten waarvan het bekend is dat ze je cholesterol op een gezonde manier omlaag helpen.

 

5 cholesterolverlagende producten

In de lijst hieronder tref je vijf producten aan. Deze vijf producten helpen je je cholesterol te verlagen. De cijfers die we noemen geven aan in hoeverre je cholesterol verlaagd wordt (mmol/l). Het zijn gemiddelden. Wees je daarvan bewust. Wanneer je echt wil weten hoeveel lager ze je cholesterol kunnen maken, moet je met een deskundige op het gebied gaan vragen.

Het kan geen kwaad om deze producten te eten. Behalve dat aangetoond is dat ze je cholesterol verlagen, staan ze ook in de Schijf van Vijf die door het Voedingscentrum is uitgegeven.

 

Noten

Het eten van noten verlaagt je cholesterol met 0,15 mmol/l. Je kunt per dag een klein handje noten eten. Zorg er wel voor dat deze onbewerkt zijn (dus niet gezouten en gebrand!).

 

Alcohol

Ook het drinken van alcohol verlaagt je cholesterol. Het risico op hart- en vaatziekten neemt zelfs met 20 procent af als je 1 à 2 glazen alcohol per dag drinkt. Wees er wel van bewust dat het drinken van alcohol diabetes kan veroorzaken.

 

Havermout

In havermout zitten vezels die je cholesterol met 2 mmol per dag verlagen. Je mag per dag dan ook tot wel 60 gram havermout. Havermout kan de ideale basis van een ontbijt zijn.

 

Soja

Een kleine portie van 40 gram soja per dag helpt je al om je cholesterolgehalte met zo’n 0,15 mmol/ l te verlagen. Je kunt soja drinken en eten. Ook vleesvervangers op basis van soja zijn geschikt om je cholesterol omlaag te krijgen.

 

Peulvruchten

Peulvruchten zijn op meerdere gebieden gezond en goed voor je lichaam. Maar ze helpen je dus ook het cholesterolgehalte te verlagen. Een portie van 40 gram kan je cholesterol verlagen met 0,15 mmol/l.

Koolhydraatbom

De voordelen van een koolhydraatarm dieet

Al eens afgevraagd of een koolhydraatarm dieet misschien de manier is voor jou om eindelijk af te rekenen met overgewicht. Steeds meer mensen stappen over op een koolhydraatarm dieet voor het afvallen of zoeken naar koolhydraatarme recepten. Die hebben een groot voordeel: ze zorgen ervoor dat je minder ongezonde suikers binnen krijgt en dus ook minder vetmassa aan kan maken. De energie die je binnenkrijgt bij een koolhydraatarm gerecht is vele malen minder dan bij koolhydraatbommen, maar nog altijd genoeg om gewoon je dagelijkse dingen te kunnen doen.

 

Koolhydraatbommen

De term koolhydraatbom slaat eigenlijk op alle producten waarin koolhydraten zitten die je niet nodig hebt. Koolhydraten kun je onderverdelen in enkelvoudige koolhydraten en complexe koolhydraten. De enkelvoudige koolhydraten zijn de koolhydraatbommen. Ze zorgen maar voor een tijdelijke piek in je energie en worden daarna als vetmassa opgeslagen. Je wordt hier dus dikker van.

Enkelvoudige koolhydraten kom je tegen in veel bekende producten, zoals:

  • Brood, graanproducten (zoals pasta) en crackers;
  • Aardappels en producten gebaseerd op aardappels;
  • Rijst en couscous;
  • Koek en snoep;
  • Frisdranken en zogenaamd gezonde vruchtensappen;
  • Bewerkte vormen van vlees;
  • Diepvriesmaaltijden en kant-en-klare maaltijden;
  • Maaltijdpakketten en sausjes of jus;
  • Dressings voor over salades.

Dit is een schikbarende lijst, want veel mensen hebben de genoemde koolhydraatbomen dagelijks op tafel staan. Het kan dus zeker lonend zijn om te beginnen met koolhydraatarme recepten te bereiden, daar je dan zeker weet dat je veel gezonder eet en koolhydraatbommen geen kans meer krijgen.

Maar los daarvan zijn er meer voordelen aan koolhydraatarme gerechten.

 

Gezondheid

Je gezondheid zal vele malen beter worden als je gezond eet. Daarin voorzie je dan ook optimaal met koolhydraatarme gerechten. Je zal het gaan merken aan je bloeddruk en je cholesterol (beiden zullen drastisch verlagen), maar ook zal je merken dat je veel meer energie krijgt en fitter bent. Je hebt weer zin om dingen te ondernemen en voelt je gelukkiger en krijgt meer zelfvertrouwen.

Ook kun je met ene koolhydraatarm dieet de kans op suikerziekte verminderen. Dat is op zich logisch, want de meeste producten die koolhydraatbommen zijn, zitten ook vol  met suikers. Door deze producten niet meer te eten, voorzie je dus in een lagere suikerspiegel en krijgt suikerziekte minder de kans om de kop op te steken.

 

Lichamelijk en geestelijk

Al met al kunnen we stellen dat koolhydraatarme voeding zowel lichamelijk als geestelijk heel veel voordelen te bieden heeft. Je knapt er lichamelijk heel erg van op (uiterlijk ga je er ook van stralen, wordt je vel mooier en gaan je haren weer glanzen), maar daardoor word je ook innerlijk gestreeld. Je voelt je gelukkiger, omdat je meer zelfvertrouwen hebt en aan alles merkt dat je gezonder bent.

Genoeg redenen dus om vandaag nog aan de slag te gaan met koolhydraatarme recepten.

 

Koken doe je koolhydraatarm

Afslank recepten bijbel HelmKoolhydraatarm koken is geen enorme kunst. Het is vooral een stukje bewustwording. Een kookboek kan je hier optimaal bij helpen. Een van de bekendste koolhydraatarme kookboeken van dit moment is de Afslank Receptenbijbel. In dit kookboek staan niet alleen meer dan 100 heerlijke koolhydraatarme recepten voor op elk moment van de dag, ook krijg je er vele richtlijnen mee aangereikt die je helpen om nog meer te profiteren van koolhydraatarme gerechten. Je zou kunnen stellen dat dit boek een encyclopedie is op het gebied van koolhydraatarme voeding.

Intussen is het boek een echte bestseller te worden. Er zijn er duizenden van verkocht. Mensen die de recepten gebruiken noemen die “makkelijk” en “lekker”. Het is dus een kleine moeite om koolhydraatarm te gaan leven als je dit receptenboek in handen hebt.

Meer weten? Bezoek dan de website van de Afslank Receptenbijbel.

Afvallen met de juiste mindset

Afvallen met de juiste mindset

Voel je de wanhoop al als je er alleen al aan denkt dat je moet gaan afvallen? Je bent lang niet de enige. Veel mannen en vrouwen weten dat ze af moeten vallen, maar kunnen zich er simpel niet toe zetten.

De juiste mindset ontbreekt.

Hoe kom je nu wel in de juiste mindset terecht? In dit artikel bespreken we de psychische en mentale achtergrond van afvallen en geven we je tips hoe je de mindset kunt ontwikkelen die je gaat helpen om die kilo’s (nu eindelijk eens) te verbranden.

Afvallen is psychisch

Wetenschappers kunnen er lang over bakkeleien, maar afvallen is wel degelijk een psychisch en mentaal proces. Wie wil afvallen en daar succesvol in wil zijn, zal een knop op moeten zetten. De juiste mindset zal moeten worden gevonden en dat betekent dat in de bovenkamers de drang om te gaan afvallen heel sterk moet zijn.

Je moet jezelf er dus van bewust zijn dat je pas kan gaan afvallen als je het echt wil. Om dat een beetje te helpen, kun je denken aan de volgende dingen:

  • Wil je afvallen omdat je mooier wil zijn?
  • Wil je afvallen omdat het gezonder is om wat kilo’s te verliezen?
  • Moet je afvallen omdat je ongezond leeft op dit moment?

Waar ligt voor jou de trigger die je helpt om doelgericht aan de slag te gaan met een dieet? Zorg dat je die trigger vindt en overhaalt, want dan wordt afvallen pas echt iets voor jou.

 

Mindset

De juiste mindset kan snel omslaan. Mensen zijn in januari sneller geneigd om af te gaan vallen dan in december, omdat je weet dat het er niet van komt.

En daar zit het hem nu net in: weten dat het er niet van komt.

Beginnen met afvallen vereist, zoals je kunt lezen, een goede voorbereiding. Behalve een dieetplan en –schema, recepten en beweging heb je ook tijd nodig. En het juiste startmoment is daarbij van cruciaal belang. Begin bijvoorbeeld niet in december of in de maand waarin je tien verjaardagen hebt. Begin in een maand waarvan je weet dat je er tenminste drie tot vier weken volledig voor kunt gaan.

Ongeremd kunnen afvallen

Kun je eenmaal achter elkaar doorgaan met afvallen? Dan zal je effect gaan zien en raak je gemotiveerd om door te gaan. Zodra de weegschaal je beloont, zal je mindset al een stuk sneller omslaan. De verloren kilo’s voelen aan als een beloning, als een succes en zullen voldoende motivatie bieden om verder te gaan.

Beloningen werken immers motiverend. Daarom is het ook goed om jezelf af en toe te belonen voor goede prestaties. Zo blijf je bewust bezig en zal je niet verzanden.

 

Samen

Wat ook goed kan helpen om af te gaan vallen is om samen met andere mensen de strijd tegen de kilo’s te gaan voeren. Samen afvallen zorgt dat je een gezamenlijk doel hebt. Je kunt elkaar dan helpen en motiveren om door te gaan, wat zeker handig is als je het even niet meer ziet zitten. En het mooie is dat je samen ook sneller de juiste mindset vindt om te gaan afvallen!

Welke sporten helpen je afvallen?

Als je wil gaan afvallen kom je ongetwijfeld veel adviezen tegen. Eén van de meest gehoorde adviezen is dat je moet gaan sporten. Het is waar dat je het afvalproces met sporten optimaliseert. Je zal veel meer energie gaan verbruiken en dus ook veel meer kilo’s gaan verliezen wanneer je intensief gaat sporten.

Er wordt in de dieetwereld onderscheid gemaakt tussen sporten die je helpen met afvallen. Zo zijn er enkele sporten te noemen waarvan het effect extreem te noemen is. Wanneer je gaat afvallen en deze sporten beoefent, vliegen de kilo’s er echt van af!

 

Krachttraining

De nummer 1 van sporten met het oog op snel gewichtsverlies is krachttraining. De kilo’s vliegen er niet direct vanaf, omdat je spiermassa aanmaakt. Maar je vetpercentage zal slinken als sneeuw voor de zon. Je hoeft niet eens heel zwaar te trainen, als je maar juist traint en voldoende herhalingen doet. Je spieren worden op die manier geprikkeld om te groeien en groeiende spiermassa kost je lichaam heel veel energie. Je vetvoorraad wordt als eerste aangevreten door die spieren. Daarna is het een eitje, want spieren verbranden vanzelf heel veel vet. Je zal dus meer kunnen gaan eten zonder aan te komen (in vetmassa).

Zwemmen

Een andere sport waarvan wordt gezegd dat het tot heel veel gewichtsverlies leidt is zwemmen. Met zwemmen beweeg je alle spiergroepen in je lichaam en doe je als het ware hetzelfde als bij krachttraining. Je bouwt spiermassa op.

Zwemmers verbranden veel meer energie dan andere sporters en het effect daarvan gaat soms nog uren na het zwemmen door. Je spieren moeten zich lange tijd herstellen en al die tijd eten ze vet op. Je verbrandt dus nog uren na je inspanning. Zwemmen lijkt soms heel ontspannen, maar omdat je niet doorhebt dat je zweet (want je ligt in het water) heb je niet door hoe intensief je eigenlijk bezig bent.

 

Hardlopen

Hardlopen is een heel geliefde sport onder mensen die willen afvallen. Het is een gratis en makkelijk te beoefenen sport die tot verrassend veel resultaat kan leiden. Een uurtje hardlopen kan je al snel 900 tot 1.000 calorieën laten verbranden, mits je een beetje doorloopt.

Je werkt niet alleen aan conditie en uithoudingsvermogen, maar zorgt ook voor sterkere beenspieren. Daardoor zal het effect van het afvallen nog lang doordreunen in je lijf, ook al ben je even gestopt met hardlopen.

Hardlopen is wel een gevoelige sport: blessures kunnen snel optreden. Wees dus verstandig en bouw het hardlopen rustig op. Je kan beter beginnen met wandelen, dan dat je na twee of drie rondjes geblesseerd raakt en niet meer kan sporten.

 

Skiën

Skiën is een sport die je helaas niet makkelijk en snel uit kan oefenen, maar skiën is wel een ultieme manier van vet verbranden. Je bent namelijk heel druk in beweging en moet heel snel reageren. Je spant alle spieren in je lijf en benut ze vrijwel allemaal, net als bij zwemmen. Daarbij bouw je met skiën veel conditie op.

Wanneer je professioneel wil gaan skiën kun je in Nederland terecht bij enkele overdekte skipistes. Dit is doorgaans wel een wat duurdere sport.

 

Conclusie

Afvallen met sporten werkt. Maar welke sport moet je kiezen? De vier bekendste sporten waarvan bekend is dat ze helpen bij het afvallen zijn zonder meer krachttraining, zwemmen, hardlopen en skiën.

Afvallen met een diëtist

Afvallen met behulp van een diëtist

Wanneer schakel je de hulp van een diëtist in? Die vraag stellen veel mannen en vrouwen met serieus overgewicht zich.

Ze hebben vaak zelf al een en ander geprobeerd, maar dat heeft niet geholpen. De frustratie is dan voelbaar en in die frustratie bestaat de kans dat men op zoek gaat naar een diëtist.

Wanneer is afvallen met de hulp van een diëtist raadzaam?

 

Diëtiek

Een diëtist heeft diëtiek gestudeerd en weet daardoor alles over voeding en het effect van die voeding op je lichaam. Een diëtist kan dan ook als geen ander adviseren en helpen bij het afvallen.

De opleiding tot diëtist is vaak op HBO-niveau en duurt een paar jaar. Nadat je als diëtist bent afgestudeerd kun je in het ziekenhuis gaan werken of voor jezelf beginnen. Er is een belangrijk verschil tussen een diëtist en gewichtsconsulent. Gewichtsconsulent kun je worden middels een cursus van enkele maanden. Sonja Bakker is bijvoorbeeld gewichtsconsulent.

 

Hulp bij afvallen

Kun je wel wat hulp bij het afvallen gebruiken? Schroom dan niet om de professionele hulp van een diëtist in te schakelen. Die weet vaak meer dan jij en kan je dan ook prima helpen om op gewicht te komen. Doorgaans zal er eerst een gesprek plaatsvinden waarin de diëtist jouw probleem aanhoort. Samen stellen jullie dan een plan op, inclusief een voedingsschema. Dit gaat jou helpen om af te vallen.

Afhankelijk van je doelen en je streefgewicht zal je een paar keer bij je diëtist langsgaan. Deze weegt je niet alleen, maar meet ook je vetmassa en spiermassa. Op die manier wordt je gezondheid goed in de gaten gehouden.

 

Dieetschema

Een diëtist is degene die een uitgebreid dieetplan of dieetschema voor je schrijft. Daarin komt dan te staan wat je wanneer moet eten en – indien je ervoor kiest – hoeveel je gaat bewegen. Op die manier worden alle mogelijkheden ingezet om jou te helpen afvallen: beweging en voeding.

De dieetschema’s van een diëtist worden op maat gemaakt. Uiteraard zijn er standaarden, maar een goede diëtist weet voor iedereen een schema op maat te maken. Zo krijg je een heel persoonlijk dieetplan waarmee jij gaat afvallen.

Persoonlijker dan een diëtist zal je het dan ook niet snel treffen.

 

Kosten van een diëtist

De kosten van een diëtist zijn verschillend. Over het algemeen is het afhankelijk van hoe je verwezen bent. In sommige gevallen – bijvoorbeeld als je om medische redenen bent doorverwezen – kun je de kosten voor een diëtist verhalen bij de zorgverzekering.

Wanneer je op eigen initiatief naar een diëtist gaat, dien je rekening te houden met een uurtarief van tussen de € 60 en € 140. Je hebt doorgaans al gauw 10 tot 20 sessies nodig en zal dus gemiddeld € 600 tot € 2800 kwijt zijn aan een diëtist.

 

Geen geld voor een diëtist

Een diëtist is professioneel en een van de beste manieren om je gericht te doen afvallen, maar een diëtist kan ook te duur zijn.

Heb je geen geld voor een diëtist? Ga dan op zoek naar een dieet dat bij je past. De meeste dieetschema’s zijn standaard, maar met een beetje aanpassing kunnen ze prima voor jou werken.