Platte buik

De snelste weg naar een platte buik

Hoewel het nog midden in de winter is, zijn veel mannen en vrouwen alweer bezig hun voorbereidingen te treffen voor de zomer. Een platte buik hoort daar dan ook bij. Een buik waarmee ze gezien mogen worden als ze straks over de boulevard flaneren of op het strand neerstrijken.

De zomer is nog eventjes weg, dus er is nog genoeg tijd om werk te maken van die strakke, platte buik.

 

Buikvet

Het eerste dat een platte buik doorgaans in de weg zit, is buikvet. Buikvet is het vet dat zich heeft opgehoopt rondom je buikstreek. Het is vet dat uit voeding komt en dat niet verbrand is. Met andere woorden: er is van deze energie niets verbruikt en dus heeft je lichaam besloten om het als vet op te slaan.

Een aantal zaken over buikvet moet je weten, namelijk:

  • Buikvet is moeilijk weg te krijgen (een van de moeilijkste zones van afvallen is je buik);
  • Buikspieroefeningen rekenen niet af met buikvet (ook al wordt vaak beweerd van wel);
  • Teveel buikvet is ongezond, want daardoor raken je organen verdrukt.

Buikvet verbranden is dus een moeilijke taak, die redelijk wat geduld en doorzettingsvermogen vergt. In de onderstaande alinea’s doen we je uit de doeken hoe je dit het beste oppakt.

 

Spiermassa

Je buikspieren zijn gebaat bij spiermassa. Het vetpercentage op je buik zal – net als het vetpercentage over de rest van je lichaam – drastisch afnemen zodra je eenmaal over spiermassa beschikt. Want spiermassa verbruikt van zichzelf heel veel energie. Wanneer je dus over veel spieren beschikt kun je meer eten en drinken zonder dat je aankomt. De spieren zijn een soort motoren die stilletjes aan alle energie omzetten in nog meer spiermassa.

Gespierde mensen en bodybuilders hebben dan ook een dieet waarbij ze veel meer mogen eten dan jij. Veelal eten ze kip en vis, aangevuld met andere eiwitrijke bronnen. Maar wanneer je buikvet wil verbranden om een platte buik te verkrijgen, zal je op meer dingen in je voeding moeten gaan letten.

 

Voeding

Het is heel belangrijk om gezond en gevarieerd te eten als je wil afrekenen met buikvet en een platte buik wil krijgen. Gevarieerd eten en drinken houdt ook in dat je gezond eet en drinkt. Met andere woorden: je vermijdt het eten en drinken van koolhydraatrijke producten en gaat meer op zoek naar eiwitrijke alternatieven.

Enkelvoudige koolhydraten maken je dik. Deze koolhydraten vind je vooral in banket, snoep en kant-en-klare maaltijden. In plaats van deze producten moet je dus op zoek gaan naar groenten, fruit en noten en zaden.  Ook pasta, brood, aardappels en rijst kun je beter aan je voorbij laten gaan.

 

Vlees en vis

Kies bij voorkeur voor vlees en vis als basis voor je maaltijd. Wissel deze twee dan ook af (in vis zitten namelijk heel veel gezonde vetzuren en andere stoffen die je gezondheid ten goede komen). Vlees en vis zitten boordevol eiwitten (proteïnen) en bevatten geen enkelvoudige koolhydraten.

 

Noten en zaden

Wanneer je je maaltijden uit wil breiden of tussendoor iets wil snoepen, kun je het beste kiezen voor onbewerkte (lees: ongezouten, niet gekarameliseerde en ongebrande) noten en zaden. Je kunt die kopen in de supermarkt of bij drogisterijen. Het zijn doorgaans powerfoods, maar ze zullen je heel veel energie geven zonder je dik te maken. Voorbeelden van noten en zaden die je gerust kunt eten zijn amandelen, hazelnoten, walnoten, chiazaad, lijnzaad en sesamzaad.

 

Groenten en nog meer groenten

Aangezien je op moet passen met aardappels, zal je dus op zoek moeten naar goede alternatieven. Groenten zijn het beste alternatief. In groenten zitten veel gezonde voedingsstoffen, zoals ijzers, magnesium, mineralen en ga zo maar even door. Groenten bevatten geen enkelvoudige koolhydraten (hooguit complexe koolhydraten, welke dan weer wel gezond zijn). Wanneer je het moeilijk vindt om aardappels los te laten, kies dan voor zoete aardappels of vervang aardappels voor knolraap. Ook courgette kan prima dienen als alternatief voor aardappel (en je kunt er de groenten ook nog eens goed doorheen prakken).

 

Drinken

Ook wat drinken betreft moet je voorzichtig zijn als je een platte buik wil krijgen. Alcohol, limonade en fruitsappen zijn dan misschien erg lekker, maar ze zitten ook vol met suikers en koolhydraten die niet verbrand worden. Deze energie wordt wederom opgeslagen rond je buik, maar ook op andere plaatsen.

Het beste is dus om deze drankjes uit de weg te gaan en te kiezen voor water. Je kunt voor jezelf al een groot verschil maken door water te drinken voordat je iets anders drinkt. Op die manier zit je al voller en voorkom je dat je bijvoorbeeld twee glazen met suiker drinkt.

 

Buikspieroefeningen?

Dan de hardnekkige mythe dat je door buikspieroefeningen alleen een platte buik kunt krijgen. Dat is dus niet waar.

Een platte buik krijg je door:

  • Gezonde voeding
  • Voldoende beweging
  • Een gezonde levensstijl

Wel kun je je buikspieren versterken met buikspieroefeningen. Begin je hier direct mee terwijl je nog veel buikvet hebt? Dan zal het even slikken zijn, want het kan een tijdje duren voor je resultaat gaat zien. Eerst zal het vet rondom je buik namelijk moeten slinken. Pas als dat gebeurt is, worden je spieren zichtbaar.

Let wel: spieren kunnen er dus wel gewoon zijn, maar ze zitten dan verpakt onder een laagje vet. Dat laagje vet moet weggewerkt worden met gezonde voeding én door beweging. Cardio kan daar perfect bij helpen.

 

Cardiotraining

Een andere vorm van vet verbranden die snel helpt, is cardiotraining. Onder cardiotraining wordt eigenlijk vooral conditietraining verstaan. Maar wie intensief bezig is met het trainen van zijn of haar conditie kan veel verschil maken.

Wanneer je goed aan cardiotraining wil gaan doen, overweeg dan de volgende vormen van beweging:

  • Hardlopen
  • Roeien
  • Fietsen
  • Steps
  • Crosstrainer

Het gaat er vooral om dat je voor jezelf steeds de lat hoger legt en steeds meer kunt bereiken. Hoe beter je conditie, hoe meer je kunt en hoe sneller het verbranden van vet gaat. En op die manier zal ook het vet rondom je buik gaan verdwijnen.

 

Dieet en levensstijl

Je hebt het al gelezen, een platte buik krijg je alleen bij het volgen van een goede levensstijl. Een dieet kan helpen, maar is in principe hetzelfde als een levensstijl: gezonde voeding, voldoende beweging. Die twee zijn de sleutelwoorden om een platte buik te krijgen. Een koolhydraatarm dieet zou hierbij kunnen werken, maar is in principe precies wat we hier in dit artikel beschreven hebben.

 

Hoe lang duurt het verkrijgen van een platte buik?

Het is nu winter (januari op het moment van schrijven) en de zomer is al over zes maanden. Dat is genoeg tijd om een platte buik te krijgen, als je gewoon wat overgewicht hebt. Ben je echter extreem te zwaar dan zal dit niet gelden. Doorgaans kun je, door bewegen en voeding met elkaar te combineren, zo’n 1 tot 2 kilo vet in een week verbranden. In het begin zal dit meer zijn dan verderop. Op de weegschaal zie je het misschien niet meteen, maar dat komt omdat je ook spieren aan het opbouwen bent. En spieren wegen nu eenmaal zwaarder.

Wanneer je dus eind januari begint met de genoemde aanpassingen, kun je in juni en juli absoluut met een platte buik ten tonele verschijnen.

Dieettips

6 Dieettips die iedereen toe kan passen

Wil je afvallen? Weer lekker op gewicht komen? Veel mannen en vrouwen dromen van een ander uiterlijk dan wat ze nu hebben. Ze willen graag gezien worden en vinden het prettig om daarbij strak in hun vel te zitten. In dit artikel delen we dan ook 6 dieettips die iedereen toe zou moeten kunnen passen. De tips helpen je niet alleen om af te vallen en een dieet tot een goed einde te brengen, maar zullen ook een bijdrage leveren aan de kwaliteit van je leven en het gelukkige gevoel dat je ervaart.

 

Eet gezond, voel je fit

Wie gezond eet doet meer dan alleen op een goede manier voor zijn of haar lichaam zorgen. Ook geestelijk heeft gezonde voeding veel voordelen te bieden. Zo is bewezen dat mensen die goed gezond eten, een stralendere huid hebben en meer stralen. Ze voelen zich gelukkig en stralen dat uit. Gezonde voeding kenmerkt zich door veel groenten en fruit, noten en zaden, vlees en vis. Gebruik bij voorkeur zo min mogelijk sausjes en andere dikmakers bij je voeding. Daarmee voorkom je dat je te dik wordt.

 

Beweeg

Het is geen groot geheim dan beweging de sleutel is tot het succes bij afvallen en verliezen van overgewicht. Beweging is niet alleen belangrijk omdat het de ideale manier is van vet verbranden. Beweging geeft je ook rust in je hoofd, een goed gevoel en maakt je hoofd als het ware even helemaal leeg. Voel je dus niet bezwaard om zoveel mogelijk te gaan bewegen. Zoek een sport op of een hobby waarbij je veel moet bewegen.

 

Ga op dansen

Een voorbeeld van sporten die je kan beoefenen – maar waar je waarschijnlijk nog niet aan had gedacht – is dansen. Dansen is zeer intensief en stelt je in staat om alle spieren en onderdelen in je lijf optimaal te benutten. Dit kost je lichaam heel veel energie en dat zal zich gaan uiten in het verbranden van gewicht. Je wordt dus zeker dunner door te gaan bewegen.

 

Water is een goede verbrander

Hoewel water am sich weinig uit zal maken, kun je water prima gebruiken tijdens het afvallen. Water voedt niet, maar vult wel. Zeker als je trek begint te krijgen, kun je prima wat water drinken tegen een hongerig gevoel. Na een halve liter water kun je ook best toegeven aan je hongergevoel, want je zal merken dat je door al dat water in je buik toch een stuk minder gaat eten en drinken. Je kan dus water goed gebruiken om op een indirecte manier veel gewicht te verliezen.

 

Doe buikspieroefeningen

Iedereen kan buikspieroefeningen doen. Of je nu jong bent of oud, veel beweegt of weinig. Het is voor iedereen mogelijk om enkele instructies op te volgen en op de grond wat buikspieroefeningen te doen. Het doel is niet eens om een sixpack te krijgen, maar wel om beweging te veroorzaken in je spieren. Zo kunnen die verder groeien en je zal merken dat de vetmassa om je spieren heen ook behoorlijk verdwijnt en wordt omgezet in een heel andere soort energie.

 

Beloon jezelf

Elke verloren kilo mag best een feestje zijn. Een beloning voor al dat harde werken aan je gewicht is dan ook zeker op zijn plaats. Beloon jezelf echter niet met snoep. Kies liever voor iets waar je wat aan hebt en wat je leuk vindt. Stimuleer een hobby die je beoefent of koop een kledingstuk dat je nu past. Kortom: beloon jezelf voor je werk.

10 kilo afvallen

Hoe snel kun je 10 kilo afvallen?

Wil jij graag gewicht verliezen? Heb je jezelf tot doel gesteld om 10 kilo af te vallen? Je bent lang niet de enige die zich dit doel gesteld heeft. Onderzoek heeft aangetoond dat ruim de helft van alle Nederlanders te maken heeft met overgewicht, waarvan een groot deel met dusdanig ernstig overgewicht dat het gevaarlijk wordt. Afvallen is soms de enige oplossing om te voorkomen dat je last krijgt van allerlei vervelende kwaaltjes en bijwerkingen.

10 kilo is een goed doel. Maar hoe snel kun je nu 10 kilo afvallen?

 

10 kilo afvallen door gezonde voeding

Wanneer we het over een dieet hebben – of over afvallen – hebben we het over een nieuwe levenswijze. Je moet het oude overboord zetten en opnieuw kijken naar hoe jij gezond en goed kunt leven. Dat begint natuurlijk met je voeding. Want door voeding kun je tegemoet komen aan de energiebehoefte in je lichaam.

 

Gezonde voeding

Gezonde voeding bestaat uit natuurlijke producten, los van toegevoegde suikers. Vlees en vis zijn bijvoorbeeld prima, zolang ze natuurlijk blijven. Ook van groenten en fruit kun je nooit teveel eten. Noten, zaden en peulvruchten zijn een prima toevoeging.

Maar helaas zijn er ook heel veel producten die je beter niet kan eten. De genoemde toegevoegde suikers maken je onnodig dik. Denk aan producten als snoep, koek en banket. Deze producten zijn niet gezond en heeft je lichaam ook niet nodig om te kunnen functioneren. Los van deze misschien wat voor de hand liggende producten,  blijken er ook veel producten te zijn waarvan mensen niet weten dat ze ongezond zijn. Denk aan brood en andere tarweproducten (zoals pasta), denk aan rijst en zelfs aan aardappels. Deze producten staan bekend als dikmakers en helpen je dus niet bij het afvallen.

Door een bezem door je voeding te halen en gezonder te gaan eten en drinken, kun je snel 10 kilo lichter worden.

 

Meer beweging

Energie moet je kwijtraken. Wanneer je meer energie aan voeding binnenkrijgt dan je qua beweging kunt verbranden, is overgewicht een logisch gevolg. Je zal dus meer moeten gaan bewegen wil je op een goede manier afvallen.

Er zijn diverse mogelijkheden.

 

Cardiotraining

Wanneer je je conditie traint, bouw je aan uithoudingsvermogen én verbrand je vet. Alle vet die je verbrandt door middel van hardlopen, spinnen, fietsen en steps is mooi meegenomen, maar beter nog is het dat je nu weer in conditie bent. Dat stelt je namelijk in staat om een tandje bij te zetten en nog meer af te vallen.

 

Krachtige sporten

Want door meer conditie kun je de meer krachtige sporten gaan beoefenen, zoals krachtraining, roeien (in de sportschool) en zwemmen. Dit zijn de echte energievreters en vetverbranders. Elke flinke sessie zal je namelijk niet alleen uitputten, maar ook je spieren aantasten in positieve zin. Er is veel energie vereist om spiermassa te herstellen en aan te maken. Wanneer je krachtig sporten toepast, is succes verzekerd en kan je nog sneller 10 kilo afvallen.

 

Hoe snel van je 10 kilo af?

De vraag hoe snel je 10 kilo kunt afvallen laat zich dus het makkelijkst beantwoorden door de vraag of je de juiste combinatie toepast? Anders eten en meer (krachtiger) bewegen stellen je in staat om in een week of 8 zo’n 10 kilo aan vet te verbranden. Doe je minder, dan duurt het langer. Door alleen anders te eten kan het zo’n half jaar tot een jaar duren voor je 10 kilo lichter bent. Maak dus voor jezelf de keuze hoe snel je het voor elkaar wil krijgen en hoever je bereid bent ervoor te gaan.