Afvallen met de juiste mindset

Afvallen met de juiste mindset

Voel je de wanhoop al als je er alleen al aan denkt dat je moet gaan afvallen? Je bent lang niet de enige. Veel mannen en vrouwen weten dat ze af moeten vallen, maar kunnen zich er simpel niet toe zetten.

De juiste mindset ontbreekt.

Hoe kom je nu wel in de juiste mindset terecht? In dit artikel bespreken we de psychische en mentale achtergrond van afvallen en geven we je tips hoe je de mindset kunt ontwikkelen die je gaat helpen om die kilo’s (nu eindelijk eens) te verbranden.

Afvallen is psychisch

Wetenschappers kunnen er lang over bakkeleien, maar afvallen is wel degelijk een psychisch en mentaal proces. Wie wil afvallen en daar succesvol in wil zijn, zal een knop op moeten zetten. De juiste mindset zal moeten worden gevonden en dat betekent dat in de bovenkamers de drang om te gaan afvallen heel sterk moet zijn.

Je moet jezelf er dus van bewust zijn dat je pas kan gaan afvallen als je het echt wil. Om dat een beetje te helpen, kun je denken aan de volgende dingen:

  • Wil je afvallen omdat je mooier wil zijn?
  • Wil je afvallen omdat het gezonder is om wat kilo’s te verliezen?
  • Moet je afvallen omdat je ongezond leeft op dit moment?

Waar ligt voor jou de trigger die je helpt om doelgericht aan de slag te gaan met een dieet? Zorg dat je die trigger vindt en overhaalt, want dan wordt afvallen pas echt iets voor jou.

 

Mindset

De juiste mindset kan snel omslaan. Mensen zijn in januari sneller geneigd om af te gaan vallen dan in december, omdat je weet dat het er niet van komt.

En daar zit het hem nu net in: weten dat het er niet van komt.

Beginnen met afvallen vereist, zoals je kunt lezen, een goede voorbereiding. Behalve een dieetplan en –schema, recepten en beweging heb je ook tijd nodig. En het juiste startmoment is daarbij van cruciaal belang. Begin bijvoorbeeld niet in december of in de maand waarin je tien verjaardagen hebt. Begin in een maand waarvan je weet dat je er tenminste drie tot vier weken volledig voor kunt gaan.

Ongeremd kunnen afvallen

Kun je eenmaal achter elkaar doorgaan met afvallen? Dan zal je effect gaan zien en raak je gemotiveerd om door te gaan. Zodra de weegschaal je beloont, zal je mindset al een stuk sneller omslaan. De verloren kilo’s voelen aan als een beloning, als een succes en zullen voldoende motivatie bieden om verder te gaan.

Beloningen werken immers motiverend. Daarom is het ook goed om jezelf af en toe te belonen voor goede prestaties. Zo blijf je bewust bezig en zal je niet verzanden.

 

Samen

Wat ook goed kan helpen om af te gaan vallen is om samen met andere mensen de strijd tegen de kilo’s te gaan voeren. Samen afvallen zorgt dat je een gezamenlijk doel hebt. Je kunt elkaar dan helpen en motiveren om door te gaan, wat zeker handig is als je het even niet meer ziet zitten. En het mooie is dat je samen ook sneller de juiste mindset vindt om te gaan afvallen!

Welke sporten helpen je afvallen?

Als je wil gaan afvallen kom je ongetwijfeld veel adviezen tegen. Eén van de meest gehoorde adviezen is dat je moet gaan sporten. Het is waar dat je het afvalproces met sporten optimaliseert. Je zal veel meer energie gaan verbruiken en dus ook veel meer kilo’s gaan verliezen wanneer je intensief gaat sporten.

Er wordt in de dieetwereld onderscheid gemaakt tussen sporten die je helpen met afvallen. Zo zijn er enkele sporten te noemen waarvan het effect extreem te noemen is. Wanneer je gaat afvallen en deze sporten beoefent, vliegen de kilo’s er echt van af!

 

Krachttraining

De nummer 1 van sporten met het oog op snel gewichtsverlies is krachttraining. De kilo’s vliegen er niet direct vanaf, omdat je spiermassa aanmaakt. Maar je vetpercentage zal slinken als sneeuw voor de zon. Je hoeft niet eens heel zwaar te trainen, als je maar juist traint en voldoende herhalingen doet. Je spieren worden op die manier geprikkeld om te groeien en groeiende spiermassa kost je lichaam heel veel energie. Je vetvoorraad wordt als eerste aangevreten door die spieren. Daarna is het een eitje, want spieren verbranden vanzelf heel veel vet. Je zal dus meer kunnen gaan eten zonder aan te komen (in vetmassa).

Zwemmen

Een andere sport waarvan wordt gezegd dat het tot heel veel gewichtsverlies leidt is zwemmen. Met zwemmen beweeg je alle spiergroepen in je lichaam en doe je als het ware hetzelfde als bij krachttraining. Je bouwt spiermassa op.

Zwemmers verbranden veel meer energie dan andere sporters en het effect daarvan gaat soms nog uren na het zwemmen door. Je spieren moeten zich lange tijd herstellen en al die tijd eten ze vet op. Je verbrandt dus nog uren na je inspanning. Zwemmen lijkt soms heel ontspannen, maar omdat je niet doorhebt dat je zweet (want je ligt in het water) heb je niet door hoe intensief je eigenlijk bezig bent.

 

Hardlopen

Hardlopen is een heel geliefde sport onder mensen die willen afvallen. Het is een gratis en makkelijk te beoefenen sport die tot verrassend veel resultaat kan leiden. Een uurtje hardlopen kan je al snel 900 tot 1.000 calorieën laten verbranden, mits je een beetje doorloopt.

Je werkt niet alleen aan conditie en uithoudingsvermogen, maar zorgt ook voor sterkere beenspieren. Daardoor zal het effect van het afvallen nog lang doordreunen in je lijf, ook al ben je even gestopt met hardlopen.

Hardlopen is wel een gevoelige sport: blessures kunnen snel optreden. Wees dus verstandig en bouw het hardlopen rustig op. Je kan beter beginnen met wandelen, dan dat je na twee of drie rondjes geblesseerd raakt en niet meer kan sporten.

 

Skiën

Skiën is een sport die je helaas niet makkelijk en snel uit kan oefenen, maar skiën is wel een ultieme manier van vet verbranden. Je bent namelijk heel druk in beweging en moet heel snel reageren. Je spant alle spieren in je lijf en benut ze vrijwel allemaal, net als bij zwemmen. Daarbij bouw je met skiën veel conditie op.

Wanneer je professioneel wil gaan skiën kun je in Nederland terecht bij enkele overdekte skipistes. Dit is doorgaans wel een wat duurdere sport.

 

Conclusie

Afvallen met sporten werkt. Maar welke sport moet je kiezen? De vier bekendste sporten waarvan bekend is dat ze helpen bij het afvallen zijn zonder meer krachttraining, zwemmen, hardlopen en skiën.