10 kilo afvallen

Hoe snel kun je 10 kilo afvallen?

Wil jij graag gewicht verliezen? Heb je jezelf tot doel gesteld om 10 kilo af te vallen? Je bent lang niet de enige die zich dit doel gesteld heeft. Onderzoek heeft aangetoond dat ruim de helft van alle Nederlanders te maken heeft met overgewicht, waarvan een groot deel met dusdanig ernstig overgewicht dat het gevaarlijk wordt. Afvallen is soms de enige oplossing om te voorkomen dat je last krijgt van allerlei vervelende kwaaltjes en bijwerkingen.

10 kilo is een goed doel. Maar hoe snel kun je nu 10 kilo afvallen?

 

10 kilo afvallen door gezonde voeding

Wanneer we het over een dieet hebben – of over afvallen – hebben we het over een nieuwe levenswijze. Je moet het oude overboord zetten en opnieuw kijken naar hoe jij gezond en goed kunt leven. Dat begint natuurlijk met je voeding. Want door voeding kun je tegemoet komen aan de energiebehoefte in je lichaam.

 

Gezonde voeding

Gezonde voeding bestaat uit natuurlijke producten, los van toegevoegde suikers. Vlees en vis zijn bijvoorbeeld prima, zolang ze natuurlijk blijven. Ook van groenten en fruit kun je nooit teveel eten. Noten, zaden en peulvruchten zijn een prima toevoeging.

Maar helaas zijn er ook heel veel producten die je beter niet kan eten. De genoemde toegevoegde suikers maken je onnodig dik. Denk aan producten als snoep, koek en banket. Deze producten zijn niet gezond en heeft je lichaam ook niet nodig om te kunnen functioneren. Los van deze misschien wat voor de hand liggende producten,  blijken er ook veel producten te zijn waarvan mensen niet weten dat ze ongezond zijn. Denk aan brood en andere tarweproducten (zoals pasta), denk aan rijst en zelfs aan aardappels. Deze producten staan bekend als dikmakers en helpen je dus niet bij het afvallen.

Door een bezem door je voeding te halen en gezonder te gaan eten en drinken, kun je snel 10 kilo lichter worden.

 

Meer beweging

Energie moet je kwijtraken. Wanneer je meer energie aan voeding binnenkrijgt dan je qua beweging kunt verbranden, is overgewicht een logisch gevolg. Je zal dus meer moeten gaan bewegen wil je op een goede manier afvallen.

Er zijn diverse mogelijkheden.

 

Cardiotraining

Wanneer je je conditie traint, bouw je aan uithoudingsvermogen én verbrand je vet. Alle vet die je verbrandt door middel van hardlopen, spinnen, fietsen en steps is mooi meegenomen, maar beter nog is het dat je nu weer in conditie bent. Dat stelt je namelijk in staat om een tandje bij te zetten en nog meer af te vallen.

 

Krachtige sporten

Want door meer conditie kun je de meer krachtige sporten gaan beoefenen, zoals krachtraining, roeien (in de sportschool) en zwemmen. Dit zijn de echte energievreters en vetverbranders. Elke flinke sessie zal je namelijk niet alleen uitputten, maar ook je spieren aantasten in positieve zin. Er is veel energie vereist om spiermassa te herstellen en aan te maken. Wanneer je krachtig sporten toepast, is succes verzekerd en kan je nog sneller 10 kilo afvallen.

 

Hoe snel van je 10 kilo af?

De vraag hoe snel je 10 kilo kunt afvallen laat zich dus het makkelijkst beantwoorden door de vraag of je de juiste combinatie toepast? Anders eten en meer (krachtiger) bewegen stellen je in staat om in een week of 8 zo’n 10 kilo aan vet te verbranden. Doe je minder, dan duurt het langer. Door alleen anders te eten kan het zo’n half jaar tot een jaar duren voor je 10 kilo lichter bent. Maak dus voor jezelf de keuze hoe snel je het voor elkaar wil krijgen en hoever je bereid bent ervoor te gaan.

Afvallen met een diëtist

Afvallen met behulp van een diëtist

Wanneer schakel je de hulp van een diëtist in? Die vraag stellen veel mannen en vrouwen met serieus overgewicht zich.

Ze hebben vaak zelf al een en ander geprobeerd, maar dat heeft niet geholpen. De frustratie is dan voelbaar en in die frustratie bestaat de kans dat men op zoek gaat naar een diëtist.

Wanneer is afvallen met de hulp van een diëtist raadzaam?

 

Diëtiek

Een diëtist heeft diëtiek gestudeerd en weet daardoor alles over voeding en het effect van die voeding op je lichaam. Een diëtist kan dan ook als geen ander adviseren en helpen bij het afvallen.

De opleiding tot diëtist is vaak op HBO-niveau en duurt een paar jaar. Nadat je als diëtist bent afgestudeerd kun je in het ziekenhuis gaan werken of voor jezelf beginnen. Er is een belangrijk verschil tussen een diëtist en gewichtsconsulent. Gewichtsconsulent kun je worden middels een cursus van enkele maanden. Sonja Bakker is bijvoorbeeld gewichtsconsulent.

 

Hulp bij afvallen

Kun je wel wat hulp bij het afvallen gebruiken? Schroom dan niet om de professionele hulp van een diëtist in te schakelen. Die weet vaak meer dan jij en kan je dan ook prima helpen om op gewicht te komen. Doorgaans zal er eerst een gesprek plaatsvinden waarin de diëtist jouw probleem aanhoort. Samen stellen jullie dan een plan op, inclusief een voedingsschema. Dit gaat jou helpen om af te vallen.

Afhankelijk van je doelen en je streefgewicht zal je een paar keer bij je diëtist langsgaan. Deze weegt je niet alleen, maar meet ook je vetmassa en spiermassa. Op die manier wordt je gezondheid goed in de gaten gehouden.

 

Dieetschema

Een diëtist is degene die een uitgebreid dieetplan of dieetschema voor je schrijft. Daarin komt dan te staan wat je wanneer moet eten en – indien je ervoor kiest – hoeveel je gaat bewegen. Op die manier worden alle mogelijkheden ingezet om jou te helpen afvallen: beweging en voeding.

De dieetschema’s van een diëtist worden op maat gemaakt. Uiteraard zijn er standaarden, maar een goede diëtist weet voor iedereen een schema op maat te maken. Zo krijg je een heel persoonlijk dieetplan waarmee jij gaat afvallen.

Persoonlijker dan een diëtist zal je het dan ook niet snel treffen.

 

Kosten van een diëtist

De kosten van een diëtist zijn verschillend. Over het algemeen is het afhankelijk van hoe je verwezen bent. In sommige gevallen – bijvoorbeeld als je om medische redenen bent doorverwezen – kun je de kosten voor een diëtist verhalen bij de zorgverzekering.

Wanneer je op eigen initiatief naar een diëtist gaat, dien je rekening te houden met een uurtarief van tussen de € 60 en € 140. Je hebt doorgaans al gauw 10 tot 20 sessies nodig en zal dus gemiddeld € 600 tot € 2800 kwijt zijn aan een diëtist.

 

Geen geld voor een diëtist

Een diëtist is professioneel en een van de beste manieren om je gericht te doen afvallen, maar een diëtist kan ook te duur zijn.

Heb je geen geld voor een diëtist? Ga dan op zoek naar een dieet dat bij je past. De meeste dieetschema’s zijn standaard, maar met een beetje aanpassing kunnen ze prima voor jou werken.

Koolhydraatarm dieet en fouten

Veel voorkomende fouten die we maken bij een koolhydraatarm dieet

Een koolhydraatarm dieet is een dieet waarbij je voeding met geraffineerde koolhydraten vermijdt. Voorbeelden hiervan zijn brood, pasta, koek en frisdrank. Geraffineerde koolhydraten zorgen namelijk voor overgewicht. Een koolhydraatarm dieet, waarbij je deze vorm van koolhydraten mijdt, kan daarom heel effectief zijn als je overtollig vet wil kwijtraken. Studies hebben tevens aangetoond dat het koolhydraatarme dieet de kans op insulineresistentie en diabetes kan verkleinen. Omdat dit dieetvoeding schrapt waarbij we de neiging hebben om veel van te eten (bijvoorbeeld brood), zorg je ervoor dat je jouw koolhydraatinname laag houdt. Het eten van koolhydraten veroorzaakt namelijk dat de bloedsuikerspiegel stijgt. Het resultaat van minder koolhydraten eten is dat je stabielere bloedsuikerlevels krijgt.

Om het volgen van het koolhydraatarme dieet tot een succes te maken is het belangrijk dat je op de hoogte bent van veel voorkomende fouten zodat je deze niet zelf maakt. Hieronder een lijstje met valkuilen waar de meeste mensen in vallen bij het aanhouden van een koolhydraatarm dieet.

 

Een te lage calorie-inname

Als je jouw koolhydraatinname te drastisch verlaagt, kan het zijn dat jouw calorie-inname hier ook onder lijdt. Het is daarom belangrijk om jouw aanbevolen dagelijkse hoeveelheid calorieën aan te houden. Als je dit niet doet, kunnen er tekorten in jouw lichaam ontstaan. Ook zal het jouw metabolisme vertragen en zul je een lager energiepeil ervaren. Dit zorgt er weer voor dat jouw algehele gezondheid beïnvloed zal worden. Om erachter te komen hoeveel calorieën je per dag nodig hebt, kun je het beste een afspraak maken met jouw huisarts. Die kan je vertellen welke aanbevolen dagelijkse hoeveelheid bij jou past. Meestal is dit tussen de 1200 en 1800 calorieën voor als je wilt afvallen.

 

Het niet luisteren naar jouw lichaam

Een leuke bonus die je krijgt als je afvalt, is het krijgen van meer energie. Die zul je ook zeker krijgen, tenzij je de koolhydraten te veel mijdt. Koolhydraten zijn de belangrijkste vorm van brandstof voor ons lichaam. Koolhydraten uit groenten en fruit zijn van levensbelang in jouw dieet. Het is daarom zaak dat je deze bronnen van koolhydraten wel eet. Een tekort aan koolhydraten zul je namelijk gauw genoeg merken. Als je voelt dat je vermoeider bent dan normaal, of dat je prikkelbaar bent, dan is het tijd om te luisteren naar jouw lichaam. Als deze veranderingen waarneemt dan dien je te weten dat het jouw lichaam is dat vraagt om koolhydraten. Zorg ervoor dat je vezelrijke complexe koolhydraten neemt voor een goede dosis energie. Voedingsmiddelen met veel vezels zorgen er tegelijk voor dat je langer verzadigd blijft en minder snel honger krijgt. Voorbeelden van voeding met vezels en complexe koolhydraten zijn zoete aardappelen en quinoa.

 

Te weinig water drinken

Het is belangrijk om veel water te blijven drinken. Het drinken van voldoende water zorgt ervoor dat je hersenen goed blijven functioneren en dat je genoeg energie hebt gedurende de dag. Doordat je minder koolhydraten eet, zal je minder behoefte hebben aan water. Om die reden dien je jouw waterinname goed in de gaten te houden. De richtlijn voor de hoeveelheid water die je dagelijks dient te drinken is rond de 2 liter. Mocht je moeite hebben om aan deze richtlijn te voldoen, kun je een wekkertje zetten op een aantal momenten in de dag zodat je eraan wordt herinnerd. Verder is het een goed idee om wat fruit te mengen met water, zoals schijfjes appel en citroen. Dit geeft het water een verfrissende smaak, waardoor je ervan zult genieten om water te drinken en de vereiste 2 liter met gemak zult halen.

 

De weegschaal te belangrijk maken

Afvallen gaat niet alleen om een vermindering van het aantal kilo’s. Met een koolhydraatarm dieet zal je in de meeste gevallen centimeters gaan verliezen. Hierbij kan je denken aan centimeters rondom je middel, armen en benen. Hierdoor zal je kleding losser zitten en zul je je in het geheel een stuk lichter en beter voelen. Het verliezen van centimeters heeft vaak geen invloed op het aantal kilo’s dat je weegt, dus het kan goed zijn dat als je op de weegschaal staat deze hetzelfde getal aangeeft als de laatste keer dat je erop stond. Als je je obsessief bezighoudt met de weegschaal en er te vaak op staat, is de kans groot dat je vindt dat jouw gewichtsverlies te langzaam gaat. Hierdoor kan je je motivatie verliezen en meer moeite hebben om je aan het dieet te houden.

Nu je een beeld hebt van de fouten die vaak voorkomen, is de kans groot dat je standvastig blijft op dit dieet en het voor een lange tijd kan volhouden!