Koolhydraatarm leven

Een koolhydraatarm leven

Waarom zou je koolhydraatarm gaan leven? Leven zonder koolhydraten klinkt als het volgen van een koolhydraatarm dieet, wat ook wel opgevat kan worden als een suikervrij dieet. Maar ergens is dat wel een heel verstandig besluit.

Koolhydraten in ons eten maken ons dik. Ze zorgen ervoor dat we ons kort verzadigd en gevuld voelen, maar zijn ook die stofjes die na een tijdje beginnen te knagen en het maken dat we een zak chips opentrekken, een bak ijs leegeten of misschien wel allebei. Koolhydraten zijn geen echte voedingsstoffen en toch zitten ze overdadig in ons eten. Een koolhydraatarm dieet of een koolhydraatarme levenswijze kan helpen om gezonder te gaan leven, maar ook om enorm veel af te vallen.

 

Hoeveel koolhydraten gebruik je?

Het begint allemaal met het in kaart brengen van de huidige stand van zaken rondom het gebruik van koolhydraten. Hoeveel koolhydraten eet en drink je op een dag? Koolhydraten zitten vrijwel in alles wat een gemiddeld huishouden op een dag op tafel heeft staan. Vink maar eens aan welk van de volgende producten bij jou regelmatig aan bod komen: sapjes, zoals jus d’orange, appelsap, frisdranken zoals cola, sinas, 7 up en ijsthee, wit brood, bruin brood, volkoren brood, pistoletjes, kaas, hagelslag, chocoladepasta, jam, pasta, rijst, vermicelli en yoghurt. Zomaar wat ingrediënten die bij veel mensen dagelijks op tafel komen te staan. En ze zitten allemaal vol met koolhydraten.

Deze koolhydraten worden er door fabrikanten ingedaan. Het zorgt ervoor dat voeding beter smaakt, langer houdbaar is en een gevulder gevoel geeft. Op die manier is er meer van te maken en meer van te verkopen.

 

Overgewicht

Maar wie teveel van deze koolhydraten eet, kan er serieus last van krijgen. Overgewicht ligt op de loer, daar overtollige koolhydraten als vet en suikers door het lichaam gaan en uiteindelijk een plekje zoeken op billen, benen en buik. Vet vormt zich op die manier en het is heel moeilijk om er dan nog vanaf te komen. Zeker als je meer eet dan dat je beweegt. Dan gaan er geen calorieën af, maar komen er wel calorieën bij. En dat is wat je moet zien te voorkomen.

Wat kun je dan wel eten, als al die koolhydraten uit den bozen zijn? Een goede vervanger zou groenten en fruit zijn. Maar ook noten en zaden, of producten met noten en zaden in de basis, kunnen heel goed dienen als koolhydraatarme vervangers. Die vind je door gewoon achterop het etiket te kijken hoeveel koolhydraten erin zitten. Let dan ook even op het aantal eiwitten. Hoe hoger dat is, hoe beter het product voor jou kan werken, want eiwitten zijn een fantastische manier om makkelijk af te vallen. Eiwitten zijn bijna de tegenhanger van koolhydraten, daar ze ervoor zorgen dat je spiermassa aanmaakt.

 

Koolhydraatarme recepten

Wil jij koolhydraatarm gaan leven en aan een koolhydraatarm dieet beginnen? Dan moet je je gaan richten op koolhydraatarme recepten. Ga op het internet op zoek naar recepten voor ontbijt, lunch en diner en zie wat je kan vervangen op een dag aan koolhydraten. Zet ze aan de kant en ga meer eiwitten eten. Je zal merken dat je al in een paar dagen verschil ervaart.

Probeer vooral uit te kijken met sapjes en frisdrank, daar die vol zitten met negatieve koolhydraten en je snel laten aankomen. Drink liever thee of water, want die zijn volledig natuurlijk en maken je niet dik. Kijk dan wel uit met het gebruik van suiker in de thee.

 

Conclusie

Een koolhydraatarm leven kan even zoeken zijn, want je mag veel producten niet meer die anders dagelijks aan de orde zijn, zoals brood, bepaalde yoghurt en zuivelproducten, pasta’s en rijst, aardappels en ga zo maar door. Het zal dus even uitvinden zijn wat je lekker vindt om als alternatief te eten. Houd dit een tijdje vol en je zal merken dat het effect heeft. Zodra het effect eenmaal inwerkt, zal je merken dat je veel minder behoefte hebt om weer ongezond te gaan eten. Dan zal je zien dat een koolhydraatarm leven heel veel voor je kan betekenen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *