Koolhydraatarm dieet en fouten

Veel voorkomende fouten die we maken bij een koolhydraatarm dieet

Een koolhydraatarm dieet is een dieet waarbij je voeding met geraffineerde koolhydraten vermijdt. Voorbeelden hiervan zijn brood, pasta, koek en frisdrank. Geraffineerde koolhydraten zorgen namelijk voor overgewicht. Een koolhydraatarm dieet, waarbij je deze vorm van koolhydraten mijdt, kan daarom heel effectief zijn als je overtollig vet wil kwijtraken. Studies hebben tevens aangetoond dat het koolhydraatarme dieet de kans op insulineresistentie en diabetes kan verkleinen. Omdat dit dieetvoeding schrapt waarbij we de neiging hebben om veel van te eten (bijvoorbeeld brood), zorg je ervoor dat je jouw koolhydraatinname laag houdt. Het eten van koolhydraten veroorzaakt namelijk dat de bloedsuikerspiegel stijgt. Het resultaat van minder koolhydraten eten is dat je stabielere bloedsuikerlevels krijgt.

Om het volgen van het koolhydraatarme dieet tot een succes te maken is het belangrijk dat je op de hoogte bent van veel voorkomende fouten zodat je deze niet zelf maakt. Hieronder een lijstje met valkuilen waar de meeste mensen in vallen bij het aanhouden van een koolhydraatarm dieet.

 

Een te lage calorie-inname

Als je jouw koolhydraatinname te drastisch verlaagt, kan het zijn dat jouw calorie-inname hier ook onder lijdt. Het is daarom belangrijk om jouw aanbevolen dagelijkse hoeveelheid calorieën aan te houden. Als je dit niet doet, kunnen er tekorten in jouw lichaam ontstaan. Ook zal het jouw metabolisme vertragen en zul je een lager energiepeil ervaren. Dit zorgt er weer voor dat jouw algehele gezondheid beïnvloed zal worden. Om erachter te komen hoeveel calorieën je per dag nodig hebt, kun je het beste een afspraak maken met jouw huisarts. Die kan je vertellen welke aanbevolen dagelijkse hoeveelheid bij jou past. Meestal is dit tussen de 1200 en 1800 calorieën voor als je wilt afvallen.

 

Het niet luisteren naar jouw lichaam

Een leuke bonus die je krijgt als je afvalt, is het krijgen van meer energie. Die zul je ook zeker krijgen, tenzij je de koolhydraten te veel mijdt. Koolhydraten zijn de belangrijkste vorm van brandstof voor ons lichaam. Koolhydraten uit groenten en fruit zijn van levensbelang in jouw dieet. Het is daarom zaak dat je deze bronnen van koolhydraten wel eet. Een tekort aan koolhydraten zul je namelijk gauw genoeg merken. Als je voelt dat je vermoeider bent dan normaal, of dat je prikkelbaar bent, dan is het tijd om te luisteren naar jouw lichaam. Als deze veranderingen waarneemt dan dien je te weten dat het jouw lichaam is dat vraagt om koolhydraten. Zorg ervoor dat je vezelrijke complexe koolhydraten neemt voor een goede dosis energie. Voedingsmiddelen met veel vezels zorgen er tegelijk voor dat je langer verzadigd blijft en minder snel honger krijgt. Voorbeelden van voeding met vezels en complexe koolhydraten zijn zoete aardappelen en quinoa.

 

Te weinig water drinken

Het is belangrijk om veel water te blijven drinken. Het drinken van voldoende water zorgt ervoor dat je hersenen goed blijven functioneren en dat je genoeg energie hebt gedurende de dag. Doordat je minder koolhydraten eet, zal je minder behoefte hebben aan water. Om die reden dien je jouw waterinname goed in de gaten te houden. De richtlijn voor de hoeveelheid water die je dagelijks dient te drinken is rond de 2 liter. Mocht je moeite hebben om aan deze richtlijn te voldoen, kun je een wekkertje zetten op een aantal momenten in de dag zodat je eraan wordt herinnerd. Verder is het een goed idee om wat fruit te mengen met water, zoals schijfjes appel en citroen. Dit geeft het water een verfrissende smaak, waardoor je ervan zult genieten om water te drinken en de vereiste 2 liter met gemak zult halen.

 

De weegschaal te belangrijk maken

Afvallen gaat niet alleen om een vermindering van het aantal kilo’s. Met een koolhydraatarm dieet zal je in de meeste gevallen centimeters gaan verliezen. Hierbij kan je denken aan centimeters rondom je middel, armen en benen. Hierdoor zal je kleding losser zitten en zul je je in het geheel een stuk lichter en beter voelen. Het verliezen van centimeters heeft vaak geen invloed op het aantal kilo’s dat je weegt, dus het kan goed zijn dat als je op de weegschaal staat deze hetzelfde getal aangeeft als de laatste keer dat je erop stond. Als je je obsessief bezighoudt met de weegschaal en er te vaak op staat, is de kans groot dat je vindt dat jouw gewichtsverlies te langzaam gaat. Hierdoor kan je je motivatie verliezen en meer moeite hebben om je aan het dieet te houden.

Nu je een beeld hebt van de fouten die vaak voorkomen, is de kans groot dat je standvastig blijft op dit dieet en het voor een lange tijd kan volhouden!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *