Welke sporten helpen je afvallen?

Als je wil gaan afvallen kom je ongetwijfeld veel adviezen tegen. Eén van de meest gehoorde adviezen is dat je moet gaan sporten. Het is waar dat je het afvalproces met sporten optimaliseert. Je zal veel meer energie gaan verbruiken en dus ook veel meer kilo’s gaan verliezen wanneer je intensief gaat sporten.

Er wordt in de dieetwereld onderscheid gemaakt tussen sporten die je helpen met afvallen. Zo zijn er enkele sporten te noemen waarvan het effect extreem te noemen is. Wanneer je gaat afvallen en deze sporten beoefent, vliegen de kilo’s er echt van af!

 

Krachttraining

De nummer 1 van sporten met het oog op snel gewichtsverlies is krachttraining. De kilo’s vliegen er niet direct vanaf, omdat je spiermassa aanmaakt. Maar je vetpercentage zal slinken als sneeuw voor de zon. Je hoeft niet eens heel zwaar te trainen, als je maar juist traint en voldoende herhalingen doet. Je spieren worden op die manier geprikkeld om te groeien en groeiende spiermassa kost je lichaam heel veel energie. Je vetvoorraad wordt als eerste aangevreten door die spieren. Daarna is het een eitje, want spieren verbranden vanzelf heel veel vet. Je zal dus meer kunnen gaan eten zonder aan te komen (in vetmassa).

Zwemmen

Een andere sport waarvan wordt gezegd dat het tot heel veel gewichtsverlies leidt is zwemmen. Met zwemmen beweeg je alle spiergroepen in je lichaam en doe je als het ware hetzelfde als bij krachttraining. Je bouwt spiermassa op.

Zwemmers verbranden veel meer energie dan andere sporters en het effect daarvan gaat soms nog uren na het zwemmen door. Je spieren moeten zich lange tijd herstellen en al die tijd eten ze vet op. Je verbrandt dus nog uren na je inspanning. Zwemmen lijkt soms heel ontspannen, maar omdat je niet doorhebt dat je zweet (want je ligt in het water) heb je niet door hoe intensief je eigenlijk bezig bent.

 

Hardlopen

Hardlopen is een heel geliefde sport onder mensen die willen afvallen. Het is een gratis en makkelijk te beoefenen sport die tot verrassend veel resultaat kan leiden. Een uurtje hardlopen kan je al snel 900 tot 1.000 calorieën laten verbranden, mits je een beetje doorloopt.

Je werkt niet alleen aan conditie en uithoudingsvermogen, maar zorgt ook voor sterkere beenspieren. Daardoor zal het effect van het afvallen nog lang doordreunen in je lijf, ook al ben je even gestopt met hardlopen.

Hardlopen is wel een gevoelige sport: blessures kunnen snel optreden. Wees dus verstandig en bouw het hardlopen rustig op. Je kan beter beginnen met wandelen, dan dat je na twee of drie rondjes geblesseerd raakt en niet meer kan sporten.

 

Skiën

Skiën is een sport die je helaas niet makkelijk en snel uit kan oefenen, maar skiën is wel een ultieme manier van vet verbranden. Je bent namelijk heel druk in beweging en moet heel snel reageren. Je spant alle spieren in je lijf en benut ze vrijwel allemaal, net als bij zwemmen. Daarbij bouw je met skiën veel conditie op.

Wanneer je professioneel wil gaan skiën kun je in Nederland terecht bij enkele overdekte skipistes. Dit is doorgaans wel een wat duurdere sport.

 

Conclusie

Afvallen met sporten werkt. Maar welke sport moet je kiezen? De vier bekendste sporten waarvan bekend is dat ze helpen bij het afvallen zijn zonder meer krachttraining, zwemmen, hardlopen en skiën.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *